Hieronder zie je het formulier dat je moet gebruiken om het artikel van je
mede-journalist te beoordelen.
Jullie doen dit om de beurt. Het werkt als volgt:
In de linkerkolom staat het onderdeel waarop je moet beoordelen.
In de middelste kolommen staat hoeveel punten je mag geven. Let hier goed op,
want hij/zij verdient niet zo maar alle punten die gegeven kunnen worden!
En dan ga je naar het volgende onderdeel.
Je meester of juf gebruikt trouwens dezelfde lijst om jou een cijfer te geven
voor je artikel ! Je kunt het beoordelingsformulier hier downloaden.
Als je het schema hieronder hebt gebruikt en je kwam van de pagina werkwijze, dan klik je hier om weer terug te gaan.
|
slecht |
onvoldoende |
voldoende |
erg
goed |
1 de inhoud van het artikel (max. 60 punten)
|
inleiding |
Je noemt het onderwerp van
de tekst niet. |
Je noemt het onderwerp,
maar vertelt niet waarom je erover schrijft. |
Je noemt
het onderwerp en vertelt ook waarom je erover schrijft. |
Je vertelt
op een leuke manier wat het onderwerp is en waarom je erover schrijft. |
|
0 punten |
4 punten |
9 punten |
12 punten |
alinea 2 |
Je noemt drie diersoorten
waarvoor de Waddenzee belangrijk is, maar vertelt niet waarom. |
Je noemt drie diersoorten,
en vertelt bij elke diersoort waarom de Waddenzee er belangrijk voor is. |
Je noemt
drie diersoorten, vertelt bij elke diersoort de reden en geeft bij elke
een voorbeeld. |
Je noemt
drie diersoorten, vertelt bij elke diersoort de reden en geeft bij elke
twee voorbeelden. |
|
0 punten |
4 punten |
9 punten |
12 punten |
alinea 3 |
Je noemt geen manier waarop
de Waddenzee bedreigd wordt. |
Je noemt een of twee
bedreigingen. |
Je noemt
drie bedreigingen, maar geeft geen voorbeelden. |
Je noemt
drie bedreigingen en geeft bij elke bedreiging een voorbeeld. |
|
0 punten |
4 punten |
9 punten |
12 punten |
alinea 4 |
Je noemt geen organisatie
die zich bezighoudt met de bescherming van de Waddenzee. |
Je noemt een organisatie
die de Waddenzee probeert te beschermen en vertelt ook hoe ze dat doet. |
Je noemt
twee organisaties die de Waddenzee proberen te beschermen en vertelt ook
hoe ze dat doen. |
Je noemt
drie organisaties die de Waddenzee proberen te beschermen en vertelt ook
hoe ze dat doen. |
|
0 punten |
4 punten |
9 punten |
12 punten |
slot |
Je noemt de slogan niet. |
Je noemt de slagzin wel,
maar legt hem niet uit. |
Je noemt de
slagzin, legt hem uit, maar doet geen oproep aan de lezers. |
Je noemt de
slagzin, legt hem uit, en doet een oproep aan de lezers. |
|
0 punten |
4 punten |
9 punten |
12 punten |
2 de vormgeving van het artikel (max. 30 punten)
|
lay-out |
Je hebt de tekst niet
in alinea's ingedeeld. |
Je hebt de tekst in
alinea's ingedeeld, maar er staat geen titel boven. |
Je hebt de
tekst in alinea's ingedeeld, er staat een titel boven, maar die is niet
leuk bedacht. |
Je hebt de
tekst in alinea's ingedeeld en er staat een leuke titel boven. |
|
0 punten |
4 punten |
7 punten |
10 punten |
stijlen en spelling |
Je hebt acht of meer spel-
en taalfouten gemaakt. |
Je hebt minder dan acht
spel- en taalfouten gemaakt of de tekst is duidelijk overgeschreven. |
Je hebt
maximaal vijf spel- en taalfouten gemaakt en geprobeerd eigen woorden te
gebruiken. |
Je hebt
maximaal drie spel- en taalfouten gemaakt en eigen woorden gebruikt. |
|
0 punten |
4 punten |
7 punten |
10 punten |
plaatjes |
Je hebt geen plaatjes of
maar één plaatje gebruikt. |
Je hebt twee
plaatjes gebruikt, maar één of beide staan op de verkeerde
plaats. |
Je hebt
twee plaatjes gebruikt die op de juiste plaats staan, maar het formaat is
niet goed. |
Je hebt
beide plaatjes op de juiste plaats gezet en een goed formaat gekozen. |
|
0 punten |
4 punten |
7 punten |
10 punten |
lengte |
Je tekst is veel te kort
(minder dan 100 woorden). |
Je tekst is te kort (100 -
125 woorden). |
Je tekst is
iets te kort (125 - 150 woorden). |
Je tekst
heeft de juiste lengte (150 woorden of meer). |
|
0 punten |
4 punten |
7 punten |
10 punten |
3 extra punten (max. 10 punten)
alleen je leerkracht geeft deze punten. |
Je
tekst onderscheidt zich niet in positieve zin van andere teksten. |
Je
tekst onderscheidt zich in positieve zin van andere teksten. |
0
punten |
10
punten |
|