Hieronder zie je het formulier dat je moet gebruiken om het artikel van je mede-journalist te beoordelen.
Jullie doen dit om de beurt. Het werkt als volgt:
In de linker kolom staat het onderdeel waarop je moet beoordelen.
In de middelste kolommen staat hoeveel punten je mag geven. Let hier goed op, want hij/zij verdient niet zo maar alle punten die gegeven kunnen worden!
En dan ga je naar het volgende onderdeel.
Je meester of juf gebruikt trouwens dezelfde lijst om jou een cijfer te geven voor je artikel !
Je kunt het beoordelingsformulier hier downloaden.
Als je het schema hieronder hebt gebruikt en je kwam van de pagina werkwijze, dan klik je hier om weer terug te gaan.
slecht
onvoldoende
voldoende
erg goed
Je noemt het onderwerp van de tekst niet.
0 punten
Je noemt het onderwerp, maar vertelt niet waarom je erover schrijft.
4 punten
Je noemt het onderwerp en vertelt ook waarom je erover schrijft.
9 punten
Je vertelt op een leuke manier wat het onderwerp is en waarom je erover schrijft.
12 punten
Je noemt drie diersoorten waarvoor de Waddenzee belangrijk is, maar vertelt niet waarom.
0 punten
Je noemt drie diersoorten, en vertelt bij elke diersoort waarom de Waddenzee er belangrijk voor is.
4 punten
Je noemt drie diersoorten, vertelt bij elke diersoort de reden en geeft bij elke een voorbeeld.
9 punten
Je noemt drie diersoorten, vertelt bij elke diersoort de reden en geeft bij elke twee voorbeelden.
12 punten
Je noemt geen manier waarop de Waddenzee bedreigd wordt.
0 punten
Je noemt een of twee bedreigingen.
4 punten
Je noemt drie bedreigingen, maar geeft geen voorbeelden.
9 punten
Je noemt drie bedreigingen en geeft bij elke bedreiging een voorbeeld.
12 punten
Je noemt geen organisatie die zich bezighoudt met de bescherming van de Waddenzee.
0 punten
Je noemt een organisatie die de Waddenzee probeert te beschermen en vertelt ook hoe ze dat doet.
4 punten
Je noemt twee organisaties die de Waddenzee proberen te beschermen en vertelt ook hoe ze dat doen.
9 punten
Je noemt drie organisaties die de Waddenzee proberen te beschermen en vertelt ook hoe ze dat doen.
12 punten
Je noemt de slogan niet.
0 punten
Je noemt de slagzin wel, maar legt hem niet uit.
4 punten
Je noemt de slagzin, legt hem uit, maar doet geen oproep aan de lezers.
9 punten
Je noemt de slagzin, legt hem uit, en doet een oproep aan de lezers.
12 punten
slecht
onvoldoende
voldoende
erg goed
Je hebt de tekst niet in alinea's ingedeeld.
0 punten
Je hebt de tekst in alinea's ingedeeld, maar er staat geen titel boven.
4 punten
Je hebt de tekst in alinea's ingedeeld, er staat een titel boven, maar die is niet leuk bedacht.
7 punten
Je hebt de tekst in alinea's ingedeeld en er staat een leuke titel boven.
10 punten
Je hebt acht of meer spel- en taalfouten gemaakt.
0 punten
Je hebt minder dan acht spel- en taalfouten gemaakt of de tekst is duidelijk overgeschreven.
4 punten
Je hebt maximaal vijf spel- en taalfouten gemaakt en geprobeerd eigen woorden te gebruiken.
7 punten
Je hebt maximaal drie spel- en taalfouten gemaakt en eigen woorden gebruikt.
10 punten
Je hebt geen plaatjes of maar één plaatje gebruikt.
0 punten
Je hebt twee plaatjes gebruikt, maar één of beide staan op de verkeerde plaats.
4 punten
Je hebt twee plaatjes gebruikt die op de juiste plaats staan, maar het formaat is niet goed.
7 punten
Je hebt beide plaatjes op de juiste plaats gezet en een goed formaat gekozen.
10 punten
Je tekst is veel te kort (minder dan 100 woorden).
0 punten
Je tekst is te kort (100 - 125 woorden).
4 punten
Je tekst is iets te kort (125 - 150 woorden).
7 punten
Je tekst heeft de juiste lengte (150 woorden of meer).
10 punten
Je tekst onderscheidt zich niet in positieve zin van andere teksten.
0 punten
Je tekst onderscheidt zich in positieve zin van andere teksten.
10 punten